Veel aanbieders vergelijkingswebsites niet bekend met P2B Verordening

De Platform to Business Verordening (P2B Verordening) van invloed kan zijn op vergelijkingswebsites en verzekeraars. Deze Europese regelgeving, van kracht sinds medio 2020, stelt transparantie- en nalevingsverplichtingen voor platforms, zoals vergelijkingswebsites, die diensten aanbieden aan zakelijke gebruikers zoals verzekeraars. De verordening is bedoeld om de verstoorde onderhandelingspositie van verzekeraars te verbeteren en situaties te voorkomen waarin platforms zichzelf bevoordelen.

Vergelijkingswebsites zijn voor veel verzekeraars een belangrijk verkoopkanaal om toegang te krijgen tot grote groepen potentiële klanten. Echter, deze afhankelijkheid kan leiden tot een verstoorde onderhandelingspositie voor verzekeraars en situaties waarin de platforms zichzelf bevoordelen. Dit heeft geleid tot de invoering van de Platform to Business Verordening (P2B Verordening) op Europees niveau, die sinds medio 2020 van kracht is.

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt echter dat een meerderheid van de ondernemers die onlineproducten en -diensten aanbieden, niet bekend is met deze Verordening. Daarom wordt op 28 maart 2024 een wetsvoorstel behandeld door de Tweede Kamer, waarin de ACM de taak krijgt om toezicht te houden op de naleving van de P2B Verordening en boetes tot ruim € 1 miljoen of 10 procent van de omzet van de overtreder kan opleggen.

De P2B Verordening is van toepassing op onlineplatforms zoals vergelijkingswebsites die diensten aanbieden aan zakelijke gebruikers, waaronder verzekeraars. Deze Verordening stelt transparantie- en nalevingsverplichtingen voor platforms, met name met betrekking tot rankings, geschillenbeslechting, algemene voorwaarden en aankondiging van aanpassingen op het platform.

Het niet naleven van de P2B Verordening kan leiden tot boetes van de ACM tot maximaal € 1.030.000 of 10 procent van de jaaromzet van het platform. Het is daarom voor vergelijkingswebsites en verzekeraars belangrijk om zich te verdiepen in de vereisten van de Verordening en de impact ervan op hun bedrijfsvoering te begrijpen, gezien de naderende handhavingsmogelijkheden van de ACM.

Meer nieuws over mkb verzekering­en

23-05-2024

Wat mag je verwachten van een monteur als hij een lekkage inspecteert?

Op 23 mei 2024 werd beoordeeld of een monteur zorgvuldig genoeg handelde bij het inspecteren van een lekkage. Een bedrijf ontdekte lekkage in de keuken en schakelde een monteur in. De monteur vond de oorzaak niet en dacht aan een kapotte kraan. Later veroorzaakte een gesprongen koudwaterleiding waterschade. De verzekeraar stelde de monteur aansprakelijk.<br /> <br /> Volgens de Bedrijfsregeling Brandregres 2014 kan de verzekeraar alleen geld terugkrijgen als bewezen wordt dat de monteur onzorgvuldig handelde. Het hof oordeelde dat een bekwaam monteur beter onderzoek had moeten doen en de beschadigde leiding had moeten afsluiten. De monteur had niet mogen aannemen dat de beschadiging geen gevaar vormde.<br /> <br /> Het hof besloot dat de monteur verwijtbaar handelde en dat de schade zonder zijn fout niet was ontstaan. De schade werd aan de monteur toegerekend en er was geen plaats voor een verweer van eigen schuld. Deze zaak benadrukt het belang van zorgvuldigheid bij monteurs en de criteria van de Bedrijfsregeling Brandregres 2014.

Lees verder