Indexatie verzekerde bedragen en nieuwe voorwaarden HDI voor “bemiddeling in verzekeringen”
Vanaf 9 oktober 2024 worden de wettelijk verplichte minimale verzekerde bedragen voor bemiddeling in verzekeringen (Wft) aanzienlijk verhoogd met ruim 20%. Dit betekent dat de wettelijk verplichte verzekerde bedragen EUR 1.564.610,00 per aanspraak en EUR 2.315.610,00 per jaar zullen gaan bedragen. Deze aanpassing vloeit voort uit een Europese richtlijn en wordt geïmplementeerd via de Wet op het financieel toezicht (Wft).
Verzekeraar HDI maakt van de gelegenheid gebruik de lopende polissen verder te actualiseren.
Hoewel de verzekerde bedragen in de afgelopen 15 jaar regelmatig zijn geïndexeerd, is de verhoging van de verzekerde bedragen dit keer erg hoog. In voorgaande jaren heeft HDI deze aanpassingen vaak kosteloos of tegen een minimale toeslag kunnen doorvoeren. Echter, vanwege de hoogte van de huidige indexatie, is HDI genoodzaakt om de premie van haar beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen voor financieel dienstverleners die bemiddelen in verzekeringen aan te passen.
Daarnaast voert HDI wij belangrijke veranderingen door in haar polissen:
Transparante premiegrondslag
HDI stapt, waar mogelijk, over van een premie gebaseerd op kantoorbezetting (FTE) naar een op omzet gebaseerde premie. Dit maakt de premieberekening eenvoudiger en inzichtelijker. Hierdoor vervalt het gestaffelde eigen risico o.b.v. kantoorbezettting en hanteert HDI een vast bedrag per aanspraak.
Vernieuwde voorwaarden
Indien nog niet gebeurd, zal HDI uw verzekering omzetten naar haar nieuwste BAV.ATP.2.S-voorwaarden. Deze voorwaarden zijn overzichtelijker en bevatten extra dekkingen. Enkele van de belangrijkste verbeteringen zijn:
U ontvangt volledige verschillenlijst toe wanneer u het polisaanhangsel ontvangt, zodat u precies weet wat er verandert.
In het uitzonderlijke geval dat de nieuwe voorwaarden een beperking met zich meebrengen, zal HDI een speciale clausule opnemen die garandeert dat de ruimere, oude dekking nog tot 9 oktober 2026 van kracht blijft. Dit biedt u twee jaar extra bescherming.
uitgebreide cyberaansprakelijkheidsdekking voor door derden geleden vermogensschade
gunstigere eigen risico's bij schikkingen
volledig claims made dekking
dekking voor voormalige verzekerden
aanvullende dekking voor kosten aanwezigheid gerechtelijke procedure
Meer nieuws over mkb verzekeringen
De risico's van PFAS en wat ondernemers kunnen verwachten
PFAS worden ook wel ‘het nieuwe asbest’ genoemd. Bedrijven in de voedsel-, textiel-, en verpakkingsindustrie, maar ook in de chemische sector, moeten bedacht zijn op de gevolgen van deze ontwikkelingen en proactief maatregelen nemen om aansprakelijkheid te beperken.
Lees verderIs Insify nou werkelijk zo goed en goedkoop?
Insify adverteert zichzelf als een snelle en goedkope verzekeraar voor zzp'ers, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd het geval te zijn. Lees onderstaande casus van ons kantoor.
Lees verderWat mag je verwachten van een monteur als hij een lekkage inspecteert?
Op 23 mei 2024 werd beoordeeld of een monteur zorgvuldig genoeg handelde bij het inspecteren van een lekkage. Een bedrijf ontdekte lekkage in de keuken en schakelde een monteur in. De monteur vond de oorzaak niet en dacht aan een kapotte kraan. Later veroorzaakte een gesprongen koudwaterleiding waterschade. De verzekeraar stelde de monteur aansprakelijk.<br /> <br /> Volgens de Bedrijfsregeling Brandregres 2014 kan de verzekeraar alleen geld terugkrijgen als bewezen wordt dat de monteur onzorgvuldig handelde. Het hof oordeelde dat een bekwaam monteur beter onderzoek had moeten doen en de beschadigde leiding had moeten afsluiten. De monteur had niet mogen aannemen dat de beschadiging geen gevaar vormde.<br /> <br /> Het hof besloot dat de monteur verwijtbaar handelde en dat de schade zonder zijn fout niet was ontstaan. De schade werd aan de monteur toegerekend en er was geen plaats voor een verweer van eigen schuld. Deze zaak benadrukt het belang van zorgvuldigheid bij monteurs en de criteria van de Bedrijfsregeling Brandregres 2014.
Lees verderVeel aanbieders vergelijkingswebsites niet bekend met P2B Verordening
De Platform to Business Verordening (P2B Verordening) van invloed kan zijn op vergelijkingswebsites en verzekeraars. Deze Europese regelgeving, van kracht sinds medio 2020, stelt transparantie- en nalevingsverplichtingen voor platforms, zoals vergelijkingswebsites, die diensten aanbieden aan zakelijke gebruikers zoals verzekeraars. De verordening is bedoeld om de verstoorde onderhandelingspositie van verzekeraars te verbeteren en situaties te voorkomen waarin platforms zichzelf bevoordelen.
Lees verderBedrijfsrisico's zakelijke dienstverlening in beeld
De zakelijke dienstverleningssector is een belangrijke speler in de Nederlandse economie, met ongeveer 500.000 bedrijven waarvan bijna 88% zelfstandige professionals zijn. Een opvallende trend is de toenemende consolidatie, vooral in de accountancy, consultancy en ingenieursbureaus, gedreven door factoren zoals de krappe arbeidsmarkt, digitalisering en uitbreiding van diensten. Deze sector staat voor specifieke risico's zoals verstoringen in de bedrijfsvoering en schade aan klanten, werknemers of derden, zowel door materiële als letselschade of door cybercriminaliteit. Het beschermen van bedrijfsmiddelen zoals inventaris, elektronica en kantoorpanden tegen inbraak, brand en waterschade is van vitaal belang voor het waarborgen van operationele continuïteit.
Lees verder