Ondernemers opgelet: Je SBI-code gaat veranderen...

Controleer na 8 september 2025 je nieuwe SBI code(s) bij de Kamer van Koophandel. Voorkom verrassingen of een te hoge premie.

Ondernemers opgelet: Je SBI-code gaat veranderen. Check je gegevens bij de Kamer van Koophandel!

Van 5 tot en met 8 september 2025 voert de Kamer van Koophandel (KVK) een grote wijziging door in de SBI-codes (Standaard Bedrijfsindeling). Dit gebeurt automatisch, maar het is belangrijk dat jij als ondernemer je gegevens controleert. Een verkeerde of verouderde SBI-code kan namelijk directe gevolgen hebben voor je verzekeringspremie, het verkrijgen van een lening of het aanvragen van subsidies.

Wat is een SBI-code?

De SBI-code is een indeling waarmee je bedrijfsactiviteiten worden geregistreerd in het Handelsregister. Banken, verzekeraars en overheden gebruiken deze code om jouw bedrijf te beoordelen. Een juiste SBI-code is dus essentieel voor een correcte risicobeoordeling en premie-indeling.

Waarom worden de SBI-codes aangepast?

De economie verandert continu, en de KVK wil ervoor zorgen dat de indeling beter aansluit bij de huidige praktijk. De belangrijkste redenen:

  • Economische veranderingen: nieuwe beroepen en bedrijven ontstaan, oude verdwijnen.
  • Betere vergelijkbaarheid: aansluiting bij Europese standaarden.
  • Meer detail: sommige codes krijgen een vijfde cijfer voor een nauwkeurigere omschrijving.

Wat moet je doen als ondernemer?

Hoewel de wijziging automatisch verloopt, moet je wél je bedrijfsactiviteiten controleren:

  1. Log in bij Mijn KVK met DigiD.
  2. Controleer of de omschrijving van je activiteiten nog klopt.
  3. Pas dit aan als het niet meer actueel is.
  4. De KVK kent vervolgens automatisch de juiste nieuwe SBI-code(s) toe.

Waarom is dit belangrijk voor je verzekering?

Verzekeraars gebruiken je SBI-code bij het vaststellen van je premie en dekking. Een verkeerde code kan leiden tot:

  • Hogere premies door indeling in de verkeerde risicocategorie.
  • Afwijzing van een claim als schade ontstaat bij werkzaamheden die niet aansluiten bij je bedrijfsomschrijving.
  • Gemiste subsidies of financiering als je activiteit niet goed geregistreerd staat.

Kortom: controleer je bedrijfsactiviteiten en zorg dat je de juiste SBI-code krijgt. Zo voorkom je dat je onnodig veel betaalt of risico loopt bij een schadeclaim.

Meer weten? Bekijk de uitlegvideo van de KVK.

Meer nieuws over mkb verzekering­en

14-04-2025

Verzekeringsadviseurs van Bedrijfverzekerd: onmisbaar voor zzp’ers en ondernemers

Als zelfstandig ondernemer of zzp’er bent u dagelijks bezig met ondernemen: klanten bedienen, kwaliteit leveren, factureren en misschien wel groeien. Verzekeringen zijn vaak een ‘moetje’ – iets wat geregeld moet worden, maar zelden iets dat bovenaan de prioriteitenlijst staat. Toch kunnen verkeerde keuzes bij verzekeringen grote gevolgen hebben. In deze blog leest u waarom het inschakelen van Henst & Lunsen Assurantie Adviseurs geen overbodige luxe is, maar juist van meerwaarde voor uw onderneming.

Lees verder
10-03-2025

Bestuurdersaansprakelijkheid: wanneer is een bestuurder aansprakelijk?

In Nederland geldt dat een bestuurder van een BV of NV normaal gesproken niet persoonlijk aansprakelijk is voor de schulden van het bedrijf. Dit is een belangrijke reden waarom veel ondernemers kiezen voor een rechtspersoon zoals een BV.<br /> <br /> Toch zijn er uitzonderingen waarbij een bestuurder wél persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld. Hieronder leggen we in eenvoudige taal uit wanneer dat het geval is.

Lees verder
05-03-2025

Vernieuwd: Markel Schadeverzekering voor Werknemers

De Markel Schadeverzekering voor Werknemers Extra (SVW Extra) is een aanvullende verzekering waarmee werkgevers zich kunnen verzekeren tegen schadeclaims van werknemers, uitzendkrachten, gedetacheerden, payrollwerknemers, stagiairs en leerlingen als gevolg van werkgerelateerde ongevallen. Zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers), directeur-grootaandeelhouders (DGA’s) en vrijwilligers kunnen optioneel worden meeverzekerd.

Lees verder
27-01-2025

Het verschil tussen beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid

Als ondernemer wilt u uzelf goed verzekeren tegen mogelijke risico’s. Maar welke verzekering past bij uw situatie? Twee belangrijke verzekeringen die vaak worden genoemd, zijn de beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) en de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB). Hoewel ze allebei te maken hebben met aansprakelijkheid, richten ze zich op verschillende soorten risico’s. In deze blog leggen we het verschil uit en helpen we u bepalen welke verzekering u nodig heeft.

Lees verder
13-01-2025

Durf meer met DAS voor Ondernemers

Een zakelijke rechtsbijstandsverzekering helpt jou als ondernemer bij zakelijke conflicten binnen de Benelux en Duitsland. Een belangrijk dekkingsonderdeel is incasso bijstand. Per 1-1-2025 kunnen DAS verzekerden kosteloos en onbeperkt gebruik maken van 150 juridische selfservice documenten.

Lees verder